Onze eerste backpack ervaring in Jamaica + 8 reistips

Lange tijd zijn wij niet met het vliegtuig op pad geweest. Een dure vakantie zat er voor ons helaas niet in de afgelopen jaren in verband met het eigen bedrijf. In 2010 was onze laatste verre reis, wel naar topbestemming Mauritius, dat dan weer wel. En dat was ook nog eens een half jaar durende vakantie, nou ja, officieel was het een lange studie stage. Maar goed, bijna 10 jaar niet gevlogen dus. Voor ons als reisliefhebbers is dat echt veel te lang geweest. Ook al kun je binnen Europa ook leuk op pad gaan met de auto, de trein of zelfs met de fiets. Dit blog gaat enkel over het reizen op zich, niet over wat we beleefd en gezien hebben in Jamaica, daar zal ik later nog over uitweiden.

We hadden dus enorme behoefte aan een strandvakantie! Lang hebben we getwijfeld welk nieuw land we zouden ontdekken, want we hebben (te)veel wensen. Uiteindelijk kozen we voor het land van reggae, marihuana en rum. Je raadt het al; Jamaica! Maar Jamaica is veel meer dan dat, het heeft fantastische stranden, het is bergachtig en het is er enorm groen. En ondanks het feit dat er verhalen de ronde gaan dat Jamaica onveilig zou zijn, hebben wij ons geen enkel moment onveilig gevoeld, helemaal niet zelfs. Iedereen is supervriendelijk en behulpzaam, ook al is dat soms tegen betaling, dat dan wel.

Feitjes Jamaica:
  • Ligging: ten zuiden van Cuba
  • Inwoners: bijna 3 miljoen
  • Taal: Engels
  • Munt: Jamaicaanse dollar
  • Grootte: ruim een kwart van Nederland; 235 kilometer lang en varieert van 35 tot 82 kilometer breed

Voorbereiding
Wanneer we eenmaal besloten hadden dat we Jamaica zouden gaan verkennen, begon de voorbereiding. Voor iedereen betekent dit iets anders. Ik ben degene die als een gek gaat lezen op het Internet naar verhalen van mensen die er al eens geweest zijn, plekken die je gezien moet hebben, hotels waar je geslapen moet hebben, restaurants waar je gegeten moet hebben, stranden waar je gelegen moet hebben. Je begrijpt me.. Remco is de mindere voorbereider. Ja, een ticket boeken en het paspoort verlengen gaat goed, maar verder neem ik vaak het initiatief. Dat maakt niet uit, want plannen en info vergaren zit nu eenmaal in mij en dat is trouwens (helaas) niet alleen met het reizen het geval. Soms zit ik me kapot te ergeren aan mezelf dat ik alles altijd wil weten, maar dat terzijde.

Backpacken, flashpacken of iets anders?

Hoe wilden we in 2 weken Jamaica ervaren? Eén ding wisten we zeker; we wilden niet in een luxe resort en op één plek verblijven. We hadden een relax vakantie nodig om bij te tanken, maar we wilden ook veel zien van Jamaica en dan is een vorm van backpacken het meest geschikt. Uiteraard kun je kiezen voor een hotel en van daaruit dagtrips maken, maar het is bijna niet te doen om het gehele eiland te zien vanaf één locatie vanwege de reistijd. En je moet ook telkens weer terugreizen naar diezelfde locatie.

We zoeken voor de invulling van onze vakantie eigenlijk een balans tussen een ‘’een luxe (ik lig alleen maar aan het) strandvakantie’’ en het ‘’backpacken on a low budget in hostels waar je slaapt tussen onbekende mede reizigers.’’ Als ik zo de definitie van backpacken op Wikipedia lees vallen wij in de categorie flashpackers; we vallen helaas bij de categorie oudere toeristen en meer te besteden hebben we ook wel, althans meer dan een jeugdherberg en een droge boterham kan er wel af bij ons. Alhoewel ook wij een beperkt budget hebben, dat dan helaas weer wel.

Definitie van backpacken:
Rugzaktoerisme (Engels: backpacking) is een vorm van reizen, waarbij vaak jongere reizigers met een rugzak de wijde wereld intrekken. Vaak zijn de reizen van langere duur en wordt slechts korte tijd op een vaste locatie verbleven. Rugzaktoeristen reizen meestal met een beperkt budget en liften of gebruiken het openbaar vervoer. Vaak verblijven rugzaktoeristen in een jeugdherberg of goedkope hotels. Deze toeristen maken vaak gebruik van specifieke reisgidsen, zoals de Lonely Planet, de Rough Guide, Let's Go, de Trotter of de Footprint.
Populaire bestemmingen voor de rugzaktoeristen zijn Zuidoost-Azië en Australië. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer flashpackers: vaak wat oudere rugzaktoeristen die nog wel met een rugzak op reis gaan maar meer te besteden hebben. Vaak reizen ze met veel elektronica.

Plan of geen plan?
Plan je van tevoren welke plekken je wilt bezoeken of ga je erheen en zoek je dat ter plekke uit? Zoals gezegd geldt voor ons dat we een plan maken welke plekken we willen zien. En dat raad ik iedereen aan eigenlijk. Het scheelt tijd en je mist geen prachtige plekken die je achteraf wellicht wel had willen zien. Je hoeft natuurlijk niet tot in de details te plannen, maar in grote lijnen, zodat je alsnog genoeg speelruimte hebt.

Wat betreft hotels? Boek je de accommodatie van tevoren of regel je dat ter plekke? Voor dat laatste denk ik dat het per land verschilt. Het ligt eraan of een land ‘backpackvriendelijk’ is lijkt mij. En Jamaica is bijvoorbeeld in vergelijking met Azië een minder ‘backpackers land’. Niet op elke hoek van de straat kom je een guesthouse tegen, alhoewel het volgens mij ook wel gelukt was om dat ter plekke te regelen. Nou ja, dat geeft wel weer onrust en deze reis moest ons ook enige rust bieden dus wij wilden voor Jamaica de accommodatie geregeld hebben. Nu vind ik wel dat als je de accommodatie plant van tevoren, je ook goed uitgezocht moet hebben wat de plaats te bieden heeft en dat je goed kunt inschatten of je daar ook dat aantal dagen wilt verblijven. Lees dan ook even goed de recensies van het hotel, zodat het een prettig verblijf wordt.

Het nadeel is wel dat je al vast zit aan het aantal dagen dat je op een bepaalde plek verblijft en ook zit je vast aan je accommodatie. Dus als je flexibel wilt zijn en de onrust op de koop toe neemt, dan regel je alles ter plekke. Wel raad ik aan om de eerste overnachting te boeken, want daar heb je na je lange vliegreis wellicht geen zin om over na te denken. Wij kwamen ‘s avonds rond 20:00 aan. Het is donker en dan is het fijn als je een hotel dichtbij geboekt hebt.

Ons vervoer in Jamaica
Op basis van research op het Internet en de Lonely Planet besloten we op 5 plaatsen te willen verblijven (naast ons verblijf de eerste nacht) variërende van 2 tot 4 dagen. Normaal gesproken zijn wij grote voorstanders van het huren van een auto, maar dit keer besloten we om dat niet te doen. Na het lezen van horrorverhalen over slechte wegen en Jamaicanen die stoned over de weg racen, en het feit dat het goed te doen moest zijn met de route taxi (openbaar vervoer) hebben we gekozen voor vervoer ter plekke.

Taxi rit, JamaicaOnze eerste taxi rit in Jamaica

Spullen lozen
Nadat het vliegtuig geland was en een bijna 14 uur durende vliegreis achter de rug te hebben (met tussenlanding in Punta Cana, normaal is het ruim 9 uur vliegen) waren we doodop en wilden we linea recta naar ons hotel. Dus ook al wisten we dat we afgezet zouden worden door een taxichauffeur, het boeide ons niet. Voor 15 USD heeft hij ons naar ons resort gebracht. We zijn direct in bed gedoken en de volgende dag beseften we al dat we spullen wilden achterlaten in het hotel, omdat we nu al vonden dat onze backpacks veel te zwaar waren. Op Schiphol zagen we dat ze samen 30 kilo wogen. De dikke winterkleding die we droegen in het vliegtuig zouden we sowieso niet meer nodig hebben en meer spullen konden nu al geloosd worden. De spullen zouden we dan wel oppikken als we naar huis zouden gaan. Het was een goede beslissing, want er viel letterlijk een last van onze schouders. We wisten direct dat we de volgende backpack reis minder beladen zouden weggaan. Best bizar, dat je dit de eerste dag al kunt concluderen.

Het reizen op zich
We checkten uit bij ons eerste hotel en met een jetlag op zak zijn we direct doorgereisd naar Oche Rios, de volgende bestemming, want Montego Bay kun je beter overslaan. Hoe zouden we gaan reizen? Eenmaal op straat zien we tropisch Jamaica in daglicht en worden we eigenlijk direct aangesproken door taxi chauffeurs. ‘Normale’ dure en route taxi’s, de goedkopere variant die de locals gebruiken. Van Montego Bay naar Ochi is het 92 Km. Dat lijkt kort, maar je doet hier alsnog ruim anderhalf uur over.

We besluiten om met een route taxi te gaan en hij vraagt 12.000 Jamaicaanse dollar, dit komt neer op zo’n 85 euro. Veel geld vonden wij, maar bij navraag bij andere taxi’s was dit toch echt het bedrag wat ‘normaal’ was. We besluiten om in de taxi te stappen en hij brengt ons naar Sunrise Villa Guest House. We stappen uit, betalen de taxichauffeur en lopen naar binnen. Althans, er is niemand thuis maar na een telefoontje met de eigenaar blijkt het huis gewoon open te zijn en betrekken we onze kamer. We slapen gewoon bij iemand thuis zo blijkt. Er blijken nog 2 Amerikaanse jongens in een andere kamer te slapen die ook op doorreis zijn. Tijdens die gezellige avond gaven ze ons de tip om met de Knutsford Express te reizen, een luxe bus met airco en toilet die van stad naar stad rijdt. De tickets kun je online reserveren en betalen. De bus gaat soms maar één keer per dag. Het voordeel is dat het zoveel goedkoper blijkt te zijn, ideaal dus. De prijzen zijn gemiddeld 35 USD voor 2 personen tussen 2 steden. We checken direct de website en boeken tickets richting onze volgende bestemming Port Antonio.

Je kunt elk moment in een route taxi stappen en uitstappen. Als je op straat loopt wordt er constant getoeterd naar je of je een taxi nodig hebt. De route taxi is handig als je korte ritjes maakt, maar niet voor de lange ritten, dat is veel te prijzig. Je moet wel even weten wat de locale prijzen van een route taxi zijn, maar na een paar dagen weet je dat wel. Eenmaal wilde een jonge Jamaicaan ons enorm afzetten; hij vroeg 25 USD om ons even naar het centrum te brengen om te pinnen. Normaal zou dit een paar dollar moeten kosten en is het een ritje van zo’n 5 minuten. Dit geeft aan dat als je niet op de hoogte bent van wat de tarieven zijn, je zomaar erg veel geld kwijt bent aan vervoer.

Iedereen in Jamaica doet vrijwel alles met de taxi. Er zijn vrijwel geen fietspaden en voetpaden langs de weg, dat is in Nederland wel anders. Normaal gesproken houden we van de vrijheid die het wandelen en fietsen met zich meebrengt, maar dat was in Jamaica dus niet echt mogelijk. We doen zoveel als kan te voet, maar de wegen zijn slecht, hebben vele bochten en de mensen rijden er als gekken.

Remco aan het wandelenExploring
Sab en Lonely planetLonely Planet

Te veel reisuren
De vele reisuren die we maakten ging ons tegen staan. In 2 weken tijd hadden we 6 reisdagen waarbij je zeker een halve dag kwijt was. Dit vinden we achteraf te veel en zouden nu waarschijnlijk kiezen voor 4 of zelfs 3 hotels. Achteraf hebben we spijt dat we geen huurauto in ons bezit hadden. Want je bent dan onafhankelijk en kunt gaan en staan waar je wilt. Het geeft je vrijheid en je zou minder reistijd kwijt zijn. En het viel allemaal wel mee met de wegkwaliteit. Ja, de wegen zijn slecht en je zit hobbelend in de auto, maar zelf autorijden zou echt wel te doen zijn. Wel zouden we dan de grote steden vermijden, maar die slaan we sowieso vaak over en zoeken liever de natuur op.

Nu waren we afhankelijk van de Knutsford bus en de taxi en moet je vaak wachten. Begrijp me niet verkeerd, het is best te doen en voor een ander zou het wellicht prima zijn, maar voor ons is het minder goed bevallen. Daarnaast hebben we een aantal activiteiten niet meer gedaan, omdat we het reizen beu waren en meer relaxing time wilden. Dit vind ik achteraf wel jammer. Maar je moet ook accepteren dat je niet alles kan zien in 2 weken en dat zou je ook niet moeten willen. Die neiging heb ik sowieso vaak, dat ik teveel wil, maar dan wordt het teveel ‘moeten’. Doe dat niet, je bent immers op vakantie om te genieten en lekker uit te rusten. Hou dat dan ook goed in je achterhoofd!

Tips:
  1. Zorg voor een degelijke comfortabele backpack en daypack voor je rondreis. Wij hebben de backpacks op marktplaats gekocht. Dit scheelt je enorm veel geld en je hebt ook nog eens een kwalitatief goede backpack en het is milieuvriendelijk om tweedehands te kopen. Remco heeft een Lowe Alpine, Cerro Torro 65+15 en ik heb een Lowe Alpine, Diran 55+15. De daypack is van The North Face, Borealis.
  2. Maak een inpaklijst van wat je mee wilt / moet nemen. Een checklist is onmisbaar, zeker voor de chaoten onder ons. Onze handige inpaklijst zal ik later op het blog zetten.
  3. Bereid je niet te weinig, maar ook niet teveel voor. Zoek uit welke plekken je wilt zien via Internet of reisboekjes. Ik had zelf de Lonely Planet gekocht, daar staan altijd handige tips in. Daarnaast vind ik het prettig om te lezen uit een boek en niet alleen van een scherm. De Lonely Planet hadden we eigenlijk altijd wel bij ons in onze daypack.
  4. Boek minstens je eerste hotelovernachting, dit scheelt je een hoop gedoe als je aankomt op het vliegveld, zeker ’s avonds laat. Boek niet alle accommodaties van tevoren, tenzij je ergens heel graag wilt verblijven of als het niet echt een ‘backpackvriendelijk’ land is.
  5. Neem niet te veel spullen mee, vooral niet teveel kleding en schoenen. Nu wogen onze backpacks samen 30 kilo, maar dit zou zeker teruggebracht kunnen worden naar 20 tot 25 kilo en wellicht nog minder. Een backpack van 50 liter is dan ook meer dan voldoende.
  6. Je moet niet alles willen zien, denk eraan dat je op vakantie bent!
  7. Huur een auto of camper. Dit ligt ook aan het land, of het goed begaanbaar is en of openbaar vervoer een goede optie is.
  8. Neem je tijd per locatie, zodat je minder reisdagen hebt en meer kan relaxen.

In ons volgende blog kom ik met een inpaklijst.